יצירת מטרה לחיים מאושרים

חגית סנובסקי

יצירת מטרה ליצירת חיים מובילים

מהיכן הכל התחיל

מחקרים תמיד מעניינים אותי,  בפרט שהם עוסקים בתחום ההצלחה בעולם העבודה העתידי.

בתקופה האחרונה, נחשפתי לסרטונים והרצאות שונות המדברות בהתלהבות על מחקרים בנושא הצלחה כלכלית, שנעשו באוניברסיטת הרווארד בשנת 1979, ובאוניברסיטת ייל בשנת 1953 .

 

שאלת “החוקרים” הייתה מאוד ישירה:

 האם כתבת מטרות ברורות לעתיד שלך ועשית תוכניות ליישום שלהם?”

תוצאת המחקר היו פשוט נהדרות….

קבוצת הסטודנטים, שתכננה מטרות ברורות וגם כתבה אותם (קבוצה שמהווה 3%  בלבד מסך כל אוכלוסיית הסטודנטים) הרוויחה כעבור 10 שנים יותר מכל 97% הסטודנטים שנבדקו.

העניין הוא שהמחקר הנ”ל היה יכול להיות מרתק, 

אבל אין כאלו מחקרים שנעשו בייל ובהרווארד! כל זה למעשה סוג של סיפור אורבני נפלא.

אז מה כן יש?

המחקר האמיתי

חוקרת בשם גי’ל מתיוס (Gail Matthews), ביצעה מחקר באוניברסיטה הדומיניקנית.  היא בנתה מודל  מבוסס 5 קבוצות שונות בחלוקה הבאה:

תוצאות

הישגי הקבוצה היו מוכחים. קבוצה 5 השיגה את המטרות שלה באופן משמעותי יותר מיתר הקבוצות. קבוצה 4 השיגה באופן משמעותי מקבוצה 3 ומקבוצה 1 , וקבוצה 2 השיגה באופן ברור יותר מקבוצה 1
 

מה אנו למדים

  • לאחריות יש השפעה חיובית כאשר מחוייבים לדווח על התקדמות המטרות שהוצבו – אלו ששלחו דו”ח התקדמות שבועית הגדילו באופן משמעותי את המטרות שלהם ביחס לאחרים.
  • ההשפעה החיובית גדלה כאשר קיימת תמיכה במחויבות פומבית – אלה ששלחו את המחויבות שלהם לחבר השיגו יותר מאחרים.
  • למטרה כתובה יש השפעה חיובית מכזו של מטרה לא כתובה – אלו שכתבו מטרה, השיגו באופן משמעותי יותר את המטרות שלהם, מכאלו שלא כתבו כלל. 
 

החשיבות של הגדרת המטרה

כשמדברים על מטרות אני תמיד שואלת: האם פעם נכנסתם למונית, ואמרתם לנהג, “סע”?  כמובן שלא.

האם יש חשיבות לתת לנהג את היעד שאליו אנחנו מעוניינים להגיע? כמובן שכן.  הרי אנחנו  קובעים ומכוונים את נהג המונית ליעד המבוקש לנו, במטרה שנגיע בדרך ובזמן הקצרים ביותר.

כך גם בחיים. ללא יעדים אנו מתפזרים ומבזבזים זמן, כסף ואנרגיה.

זאת ועוד, ליעד יש חשיבות גבוהה אך ללא רצון, אמונה ותוכנית פעולה אין ליעד תכלית ובוודאי אין מימוש. הוא נשאר “יתום”.

לא בכדי הסטטיסטיקן בריין, שניתח את מטרות השנה החדשה באוכלוסייה האמריקאית, מצא כי רק 8% מהאנשים השיגו את מטרותיהם בשנה זו.

Happy-Woman-1

למה יעד ולא מטרה

כשאנחנו משתמשים במילה מטרה ישר עולה לנו לראש לוח אליו אנחנו זורקים חצים.  או שפוגעים במטרה או שמפספסים. מצב זה עלול ליצור תסכול וחווית כישלון שהתוצאה שלה, לוותר לאחר מספר נסיונות. בכלל, אם המטרה נראית קשה מדי או רחוקה לעיתים גם אין מוטיבציה  להתחיל.

לעומת זאת יעד – זו דרך . כמו שאנחנו מתכננים לצאת לנסיעה ממודיעין לאילת. אז יש בדרך עצירות וגם אם טעינו בדרך אנחנו עוצרים, בודקים ומתכננים מחדש את המסלול. בעצם היעד הופך להיות הדרך, ההתקדמות לעבר היעד וההנאה בדרך היא תוצאה בפני עצמה.

והיעד כמו יעד, הוא בהתאם לאיך שאנחנו מתייחסים אליו וסוג ההתייחסות קובע את ההצלחה. כלומר, אדם שנותן משמעות להצלחה בתחום מסוים והוא משקיע את כל כולו יהנה מסכויי הצלחה גבוהים יותר מאשר ממישהו שחושב שאין לו סיכוי ועדיף לא לנסות בכלל.

 

אז לאחר שהבנו את חשיבות הגדרת היעדים  וכתיבתם, נשאלת השאלה, איך לכתוב יעדים אישיים, באופן מדויק, כך שישמשו כמנוע לפעולה?!.

כתיבת היעדים האישיים שלך

שלב 1: “S” – ספציפי (Specific)

השלב הראשון בהגדרת SMARTER , היעד חייב להיות ספציפי – מאד ספציפי. ככל שאנחנו יותר ספציפיים ביעד שלנו כך נוכל להשיג אותם ולא משנה באיזו שיטה בחרנו לעבוד.

ללא פרטים, אין יעד אמיתי, יש רק כיוון מעורפל. כשהמטרה מעורפלת, זה מאפשר לפסיכולוגיה של המוח לייצר “סרטים” הגורמים לנו לפחד ומונעים מאיתנו מלעשות פעולה ממשית לקידום היעד.

נתונים מפורטים הם עוגנים המייצרים לנו סימני דרך וחיזוק הביטחון שאנחנו בדרך הנכונה, כי באמצעותם נוכל למדוד ולהשוות.  

 למה הכוונה ? כשאנחנו אומרים שאנחנו רוצים להרוויח יותר כסף או לרדת במשקל עלינו לומר במדויק  כמה כסף או מה המשקל שאליו רוצים להגיע. ההישג חייב להיות מדיד כי רק דרך המדידה נוכל לדעת אם היעד הושג.

שלב 2: “M” – משמעותי (Meaningful)

השלב השני בהגדרת יעדי ה- S.M.A.R.T.E.R, הינו הגדרת יעדים משמעותיים.

כשאנחנו נותנים ליעדים שלנו משמעות עמוקה ואישית, אנחנו בעצם מייצרים את “האש” הפנימית כדי להשיג את היעד. אנחנו מוכנים לעבור כל קושי, להתמודד עם כל מה שנדרש,  מבלי לאבד את הרצון, להשיג את היעד. כי ליעד יש משמעות גדולה מאד. 

כדי לזהות ולדייק את משמעות היעד עלינו לשאול את עצמנו מילה אחת – “למה?!”.

לדוגמא: למה אני רוצה לעבוד כמנהל בכיר? [כדי להרוויח יותר כסף] – למה אני רוצה להרוויח יותר כסף? [בגלל שאוכל לתת בטחון רב לילדים שלי] – למה אני רוצה לתת בטחון רב לילדים שלי [כדי שארגיש אושר וסיפוק]) לאחר שהגענו למשמעות של הרגש אנו יודעים שבאמת הגענו למשמעות האמיתית של היעד.

אנשים רוצים כסף כדי לספק צורך מסוים. בדרך כלל בגלל מה שהכסף יביא להם: זמן, חופש, משפחה, ביטחון, הערכה, וכו’. הבנת הצורך והרגש המתלווה אליו יחשוף את המשמעות החזקה מספיק כדי להשיג את היעדים שלנו.

אז, ליד היעד הספציפי יש לכתוב פרשנות ל”למה”? מה המשמעות של היעד.

שלב 3: “A” – השגתי (Achievable)

השלב השלישי בקביעת יעדי ה- S.M.A.R.T.E.R. הוא הצבת יעדים ברי השגה. כשאנו מגדירים יעדים, במיוחד כשהם יעדים לטווח קצר (עד שנה), יש לוודא שהם ניתנים להשגה. ההצלחה שלנו נעשית באמצעות צעדים מדודים, אז אפילו שהיעד הסופי שלנו, החזון, יכול להיות עוד 10 שנים, אנחנו נפרק את היעד שלנו ליעדי משנה שיהיו מדידים ותחומים בזמן קצר של עשיה עד שנה.

לדוגמה:, אם מעולם לא בנינו וניהלנו מפעל, לא נגיד שאנחנו הולכים  לפתוח את מפעל “שטראוס” הבא. אנחנו נגדיר יעדי משנה שאותם אנו יכולים להשיג תוך שנה וזה יקדם אותנו עוד צעד לקראת היעד הראשי. החזון. למעשה, היעדים קצרי הטווח שלנו צריכים להיות מצד אחד משהו בהישג ידינו, אך מצד שני שלא ניתן להשיג אותן בקלות.

באמצעות יעדי המשנה אנו נעשה בכל פעם את הקפיצה הבאה למימוש היעד שלנו. הצלחה בונה הצלחה, ובכך זה יעזור לנו לבנות את המומנטום החשוב כל כך להשגת היעד. ברגע שנשיג את יעדי המשנה, נוכל להרחיב אותם לתוך תקוות וחלומות גדולים יותר בעתיד.

שלב 4: “R” – רלוונטי (Relevant)

השלב הרביעי בקביעת יעדי ה- S.M.A.R.T.E.R.  הוא להציב יעדים שרלוונטיים לחיים שלנו. משמעות הדבר שהיעדים צריכים להיות בהלימה עם הערכים שעל פיהם אנו חיים. היעדים חייבים להתחבר בהרמוניה עם ערכי הליבה שלנו. במידה וערכי הליבה סותרים את היעדים שקבענו, אנחנו נרגיש מתוסכלים ובסופו של דבר נוותר על השגת היעד.  

למשל: אם ערך הליבה שלנו הוא חופש, והגדרת היעד שלנו, קשור בתפקיד שמצריך ישיבה רציפה במשך שעות מול מסך מחשב, הרי שהיעד שקבענו סותר את ערכי הליבה שלנו. הגדרת היעד,  צריך להיות רלוונטי ומיושר עם מה שבאמת אנחנו רוצים בחיים ובהתאמה לערכי הליבה שלנו.

שלב 5: “T” – זמן (Time)

השלב החמישי בהגדרת יעדי ה- S.M.A.R.T.E.R.  הוא זמן. אנחנו צריכים לקבוע תאריך מדויק, להשגת היעדים.  מומלץ להתמקד ביעדים הנמצאים במרווחים של עד 3 חודשים. למשל: אם אנחנו מתכננים לרדת במשקל 10 קילו בשנה אחת. אז נחלק את זה ל4 . כלומר כ 2.5 קילו כל 3 חודשים. עכשיו המספרים נראים פחות מפחידים.

רק כאשר היעדים שלנו תחומים בזמן, ניתן למדוד אותם. עלינו לוודא ולכוון את ההגעה שלנו ליעד  על בסיס יומי, שבועי, חודשי. עד כמה אנחנו קרובים להשגת היעדים שלנו? כמה עוד נשאר לנו כדי להשיג יעדים אלה?
מבלי להפוך את היעדים שלנו ליחידות זמן מוגדרות, קטנות ומדידות, לא תהיה לנו אפשרות לראות את ההתקדמות שלנו והקצב, להשגת היעד.

שלב  6: “E” –הערכה (Evaluate)

השלב השישי בקביעת הגדרת יעדי ה- S.M.A.R.T.E.R.  היא להבטיח שהיעדים מוערכים. על ידי הערכת היעדים שלנו כל יום, יהיה סביר מבחינתנו להשיג אותם. למה? כי יעדים לטווח ארוך (וגם יעדים לתקופה של 3 חודשים או 6 חודשים), ניתן בקלות להתעלם אם הם לא מוערכים כל יום.

נייצר שיטה – לכתוב כל יום, מה קידם אותנו לעבר היעד הגדול. לדוגמא: היעד הגדול  זה הרזייה של 10 קילו ממשקל הגוף, וכל שלושה חודשים צריך להרזות 2.5 קילו, אז כל יום בהחלט אפשר לרשום מה שקידם אותי ליעד זה לדוג’ “עשיתי ספורט במשך שעה וחצי” או “לא אכלתי סוכר ופחמימות”. כל דבר שמבחינתנו, הוא עוד צעד נוסף להגשמת היעד.

החשיבות של מהלך זה היא יצירת תודעה . כשהיעד מול העיניים שלנו ואנחנו משקיעים בו אנרגיה רק אז אנחנו יכולים להשיג אותו.

תדמיינו  Waze, במידה והמערכת לא הייתה מנטרת את הדרך בכל רגע נתון, היא יכלה להביא אותנו לפקק ולאיחור רציני ליעד המבוקש.

שלב 7: “R” – דוחות (Report)

השלב האחרון בקביעת מטרות עם ה- S.M.A.R.T.E.R.  היא חובת הדיווח. כפי שלמדנו מהמחקר של גי’ל. אנו חייבים לכתוב דוחות התקדמות ולבחור חבר שאליו אנו מדווחים. הדו”ח עצמו משמש בתור תעודת אישור לעשייה שלנו וההתקדמות לעבר השגת היעד.

תהליך כתיבת הדו”ח עצמו, שם לנו מראה מול העיניים ואומר לנו האם עשינו די השבוע, האם אנו מתקדמים באופן מספק  ליעד; בנוסף כתיבת הדו”ח עצמו הינו תהליך של חקר עצמי שמגלה לנו האם אנחנו צריכים בכוונון מסוים בתהליך להשגת היעד. יחד עם זאת, הגשת הדו”חות לחבר  המלווה שבחרנו, מחייב אותנו לענות על שאלות שהוא שואל ועל ידי כך להרחיב את הדיוק בתהליך השגת היעד.

 

שאלות שיעזרו לנו לעצב את היעד

  • מה באופן ספציפי אני רוצה? – אנו לא יכולים להגיד שאנו רוצים שלום עולמי או אושר. אנו צריכים להגדיר דבר שהוא מדיד למשל : “להיות מומחה בתחום …..”
  • מתי אני רוצה זאת? – יש לתת הגדרת זמן מדויקת. לדוגמה “עד סוף 2018 אני רוצה לכתוב ספר…”
  • האם השגת היעד בשליטתי המלאה ובהישג ידי? – במידה והיעד הוא לא בשליטה שלנו, אז הסיכוי שנוכל להשיג אותו, שואף לאפס. אנו חייבים לבחור יעד שרק אנחנו אחראים למימוש שלו. לכן יעד נעלה ככל שיהיה למשל “שלום עולמי” לא יהיה בשליטה שלנו ולכן המטרה לא לעולם לא תוכל להתגשם.
  • מה ישמש לי כהוכחה שהשגתי את היעד שלי? – למשל בדוגמה של “להיות מומחה בתחום של מערכות מידע” ההוכחה יכולה להיות תעודות לימוד בתחום או תעודות הערכה ממעסיק או אפילו לכתוב X מאמרים מקצועיים בתחום המומחיות.
  • כיצד ישפיע השגת היעד על תחומי חיי השונים? – עלינו לחשוב מה יקרה לאחר שהשגנו את היעד, כיצד נרגיש? מה ייקרה עכשיו לנו, למשפחה שלנו. כיצד הסביבה הקרובה לנו תראה אותנו?
  • בין 0 ל 100, עד כמה השגת היעד לי? – במידה וחשיבות השגת המטרה היא לא 100, עלינו לשאול את עצמנו “מה צריך להיות על מנת שהחשיבות של השגת המטרה תגיע ל 100?” רק שהחשיבות של המטרה היא 100, רק אז אפשר להתחיל לפעול ולא רגע לפני.

אז מה עכשיו…?
כדי לקדם את הקריירה שלך, את חייבת מנטור פנימי שיעזור לך לעצב את היעד שלך וכמובן להגשים אותו באמצעות טכניקת SMARTER. 
אני פה בשבילך לכל שאלה, שתעזור לך להגשים את החלום שלך בין אם הוא קטן או גדול ומורכב (:

שלך
חגית