לראות את הסופ”ש ולא את המוצ”ש או חמשת הסימנים לשינוי קריירה.

לראות את הסופ”ש ולא את המוצ”ש 

 את מכירה את אנשי הסופ”ש עד המוצ”ש? שאלה אותי יעל. 

 “כן” עניתי. גם אני הייתי בקהילה הזו פעם.  

 

אני זוכרת איך הייתי מחכה בקוצר רוח ליום חמישי אחה”צ כדי להתחיל את הסופ”ש.  
יוצאת מהמשרד, נכנסת לרכב, וכבר בדרך הביתה מרגישה כאילו הורדתי משקולת של 100 טון. תחושת החופש ואויר הנשימה חזרו אליי. 
אבל אז הזדחל לו לאיטו המוצ”ש.  לאט לאט הזדחלו העצבנות, חוסר הסבלנות, המועקה והמתח ובבוקר יום ראשון כבר הרגשתי את חליפת המשקולת מתלבשת עליי מבלי שיש לי כל יכולת להתנגד או לסרב. 

אנשי הסופ”ש עד מוצ”ש חיים את החיים האמיתיים שלהם רק בסופ”ש. ביתר ימי השבוע הם משקיעים הרבה אנרגיה בפחדים ובתסכול שלהם, במקום להשקיע בחלומות שלהם, כדי לחיות חיים מלאי משמעות לא רק בסופ”ש אלא בכל ימי השבוע.  

יעל המשיכה ואמרה :  “לפעמים אני מרגישה חלק מהזמן, שאינני יכולה יותר לעשות זאת אפילו לא עוד דקה אחת נוספת. אבל חלק מהזמן אני מרוצה שיש לי שכר ותנאים שעוזרים לי לממש את הדברים שאני רוצה בסופ”ש או בחופשות. 

אך התסכול שאני מרגישה גובה מחיר גבוה מהחיים הפרטיים שלי ואני תוהה האם העבודה שווה את זה. האם הגיע הזמן לשינוי קריירה? איך יודעים? 

 חייכתי ליעל. אני אוהבת את השאלה הזאת, משום שהיא מסמלת דבר שאני שומעת אותו שוב ושוב אבל בצורות שונות ובאמצעות 5 סימנים ניתן להבין האם הגיע זמן לשינוי קריירה. 

ומה הם חמשת הסימנים? 

  

  1. עייפות, דחיינות וחוסר אפקטיביות – אתם מרגישים כל היום עייפים, בלי אנרגיה וחסרי ערך. אתם מגיעים לעבודה מסתכלים על המשימות ואין לכם כוח לבצע ולקדם אותם. אתם דוחים אותם למחר. אתם מתחילים לשים לב שאתם סחוטים באופן קבוע, מרגישים קצת מדוכאים ולא יכולים לעשות זאת עוד יום אחד נוסף.  
    במהלך השנים בקריירה שלי הן כמנהלת והן כמובילה אנשים למיקוד הקריירה שלהם, גיליתי שאי אפשר שלא לראות את העייפות, אי שביעות הרצון וחוסר האנרגיה שאתם משדרים. כאשר אתם חיים רק עבור הסופ”ש שלכם אז, זה הזמן לשקול לעשות שינוי. 

     
  2. זה לא אני כבר – , הסיבה השניה שבגינה יש צורך לשקול שינוי קריירה, שהאחריות והמשימות שאתם אחראים עליהם, כבר לא עושים לכם את זה, כי זה לא אתם.
    יעל, מהנדסת QA סיפרה לי שהיא משועממת לשבת כל היום מול המחשב והיא מוצאת את עצמה כל הזמן מסתובבת ומדברת עם אנשים, מקשיבה ומייעצת להם.  “וביננו, היא אמרה, אני לא העיפרון הכי מחודד בקלמר. 

    אני מציעה שתשימו לב כשמגיעים אליכם עם משימות. האם אתם “מתבאסים” לעשות אותם או שאתם עושים אותם בקלות ובשמחה?
    שכן אם העשייה שלכם היא לא אותנטית, לא באה מהלב, לא באה ממקום טוב וחיובי אז לא רק שלא תתקדמו אלא אתם בסופו של דבר תשנאו את מה שאתם עושים. 
  3. איזון – סיבה שלישית שהקריירה שלכם צריכה להשתנות, זה לבחון האם יש איזון בין התפקיד שאתם עושים, מבחינת שעות, השקעה, יכולות וכו’ לבין השכר והתנאים שלכם. כי אם קיים חוסר איזון קיצוני הוא יהווה טריגר לתסכול שהולך וגדל ומכאן עליכם לחשוב על שינוי (לאו דווקא שינוי קריירה. יכול להיות שינוי תפקיד או מקום עבודה). 

  4. תשוקה – הסימן הרביעי הוא, שאין לכם מטרה אמיתית שמייצרת לכם תשוקה והנעה לקום בבוקר לעשייה והתפתחות. גם אני, לאחר שביליתי שנים בחברה גדולה והתקדמתי לתפקיד של סמנכ”ל עשיתי את כל הדברים הנכונים, את כל המשימות שאהבתי, אז למה כעבור 15 שנה התעוררתי והכל הרגיש לי לא נכון.?! כי הבנתי שנרדמתי בשמירה ולא הצבתי מטרה חדשה שתניע אותי קדימה. אם זה המקרה אז, זה הזמן לשינוי. 
     
  5. מגיע לי יותר – הסימן החמישי, שאתם מרגישים בפנים בבטן שאתם יכולים יותר. שיש לכם יכולות ומתנות שאתם לא באמת מממשים בתפקיד או במקום העבודה הנוכחי. אתם קמים כל בוקר ושואלים את עצמכם  – האם זה מה שאתם אמורים לעשות כל החיים או שאולי יש לכם יעוד אחר, בתחום אחר? אם השאלה הזו מטרידה אתכם אתם צודקים, זה הזמן לבצע פעולה אקטיבית. 

  

אז אני משאירה אתכם עם זה. עם אותם חמשת הסימנים. ואם אחד מחמשת הסימנים מוכרים לכם, אז זה הזמן לחקור יותר על הרצונות שלכם ועל השאיפות שלכם ועל הדרכים להשיגם. 
 אני מציעה כי תעשו זאת עכשיו, כי להישאר תקועים ברצון לשינוי מבלי לפעול לכך, זה רק יגרום לתחושת תסכול הולכת וגדלה ובאיזה שלב הפחד יגרום לתחושת אי מסוגלות שיביא לשיתוק ותקיעות . 

 ושלא תבינו אותי לא נכון, אני לא אומרת לכם לעזוב הכל, אלא לבחון תוך כדי שאתם עדיין בעבודה, מה באמת נכון לכם. מה אתם רוצים ועל מה אתם חולמים ובהתאם לבצע תוכנית מסודרת ליציאה לדרך. להתחיל להנות מכל ימי השבוע ולא רק מסופ”ש. 

 

אני מקווה, שהטיפ הזה יעיל ואל תשכחו לשלוח לי שאלות . 

מחכה לכם. 

חגית