איך תקשורת לא אפקטיבית משפיעה על הקריירה שלכם ?

הגמל לעולם איננו רואה את הדבשת שלו! משפט זה אמרתי רבות ושמעתי אותו לא פחות.

האדם הוא ייצור חברתי וככזה (כל) האינטראקציה החברתית שלו היא גם כזו שתקבע את מהלך הקריירה שלו, המשפחתיות, החברות ובכלל את האושר שלו. תקשורת לקויה היא זו שמובילה אתכם אחורה במטרות שהצבתם, פוגעת במוניטין שלכם,  גורמת לאנשים לעלות תהיות האם לסמוך עליכם ולהאמין בכם. זו תקשורת לחלוטין לא אפקטיבית ומזיקה לקריירה שלכם.

 

אז מה עושה תקשורת ללא אפקטיבית וכיצד היא משפיעה על הקריירה? 

 

רגש עז מדי – הסביבה שלנו בדר”כ שיפוטית, דבר המונע מאנשים להביע רגש. עליכם לפתח את היכולת וההבנה הרגשית יחד עם יצירת איזון רגשי כדי להעביר מסר אפקטיבי. למה אני מתכוונת? תקשורת עם רגש עז מדיי ואמוציות בסיטואציות שונות עלולות לפגוע בתקשורת והעברת המסר לא תהייה אפקטיבית. מנגד, תקשורת קרה, שאין בה כלל רגש, גורמת לריחוק ומונעת תקשורת.

 

מונולוג במקום דיאלוג – אנשים אוהבים לדבר (גם על עצמם). במידה ורק אתם מדברים ולא נותנים לאף אחד אחר “להשחיל” מילה לתוך השיחה אז השיחה הופכת לא אפקטיבית. עליכם להציג את הדעה שלכם בביטחון ובעוצמה ראויה. יחד עם זאת, לתת לאחרים לבטא את הדברים שלהם גם אם זה נוגד את התפיסה שלכם. כי להשתיק אחרים יוצרת תוצאה אי-אפקטיבית.

 

עיוור להשפעה – כשאתם לא מודעים ועיוורים להשפעה של התקשורת שלכם אתם פועלים בחוסר תשומת לב לרגישויות ולתוצאות שעלולות להיות כאש בשדה קוצים כתוצאה מהפעולות שלכם. לדוגמא: לקוחוה שלי מנהלת בכירה בתחום השרות התריעה על פעולת שרות חמורה הפוגעת בלקוחות הארגון. היא שלחה מייל בתפוצה רחבה מאד, כולל המנכ”ל, דבר שגרם לסערה ולהתנגדות נמרצת שהיא לא ציפתה לה כלל. דבר שהיה נמנע אם היא היתה מעדכנת רק את סמנכ”ל התפעול. אין להיות עיוורים להשפעה התקשורתית שלכם.

 

חלש, מתנצל או מעורפל – כשאתם מציגים טיעון, מבקשים בקשה, משתמשים בשפה לא ברורה, מתנצלת (כגון שימוש תדיר במילה “סליחה”) ושניתנת למספר פרשנויות אתם ממש לא תשיגו את מה שאתם רוצים. כשאתם מתכוונים ורוצים משהו, תאמרו את זה ברור ומדויק.

 

שגוי ולא מדויק – כשאתם מציגים מידע שגוי, אתם עלולים לאבד את כל האמינות שלכם ויהיה קשה מאד לתקן זאת בעתיד. הקפידו לדייק ולהיות מאוד ברורים בכוונה ולבוא רק עם הוכחות מוצקות לטענות (אפילו גיבוי מסמכים תומכים).

 

לא ממוקד ולא ברור – כמה פעמים הייתם בישיבה ושמעתם עמית שלכם, מדבר ומדבר ומדבר ואין שום דבר – לא מגיע לנקודה שהוא רוצה להעביר, יש מבטי רחמים שמביטים בו , ועדיין ממשיך להיות לא ברור.
זה עוד דבר בתקשורת לא אפקטיבית אשר מגבילה מאוד את היכולת שלכם לגדול ולשגשג.

 

מסרים סותרים – לפני שאתם מפיצים מסר עליכם להיות מאוד ברורים עם המסר שאתם רוצים להעביר, ואם יש משהוא שהוא ממש לא ברור או שיש סתירות, זה הזמן לתקן את זה עכשיו.

 

תסתכלו על עצמכם ותבחנו. האם דפוס התקשורת שלכם אפקטיבי? האם אתם מעבירים את המסרים שלכם באופן מדויק וחד? האם העמיתים שלכם לעבודה תופסים אתכם כמומחים או כמנהיגים בתחום? ועוד תרגיל קטן, תתבוננו על האנשים סביבכם בעבודה, מה עושה אותם אפקטיביים?