תשעה תהליכים שיש לבצעם טרם הליכה לראיון עבודה

קיבלתי השבוע מייל משלומית, חברת פייסבוק שלי  , שהיא מעוניינת בייעוץ, כי הגיעה למבוי סתום בחיפוש עבודה.
שלומית מתארת בפרוטרוט את התהליכים הרבים שהיא עברה לקבלת עבודה, בשתי חברות, לתפקיד בכיר. התהליכים כללו מבחנים פסיכוטכניים, מספר סבבי ראיונות עבודה כאשר תמיד נאמר לה שהיא בין המועמדים הסופיים . בפועל, שורה תחתונה, היא מקבלת תשובה שלילית.




לבסוף היא אזרה אומץ והתקשרה למנהלת משאבי האנוש של הארגון האחרון, שלא קיבל אותה ושאלה אותה בכנות, מדוע לא הצליחה להתקבל לעבודה למרות שהיא הייתה המועמדת המועדפת ולמרות המבחנים וסבבי הראיונות הרבים שהיא עברה.התשובה ממש הממה אותה:

 “נראה לנו שאת פשוט לא ידעת מספיק על החברה והדבר לא הפריע לך…”.

 

שלומית מציינת במייל, שלעולם לא נאמר לה שיש צורך לדעת משהו קונקרטי על החברה, היא ידעה את הדברים הבסיסיים, כגון: מה הם מייצרים ועוד פריט או שניים פיקנטיים, שייתכן שאפשר היה לקרוא אותן מהרכילות הכלכלית וזהו.

 

וזו בדיוק הנקודה שכל מחפש עבודה חייב להפנים. חייב להיות יחסי שוויון בין המועמד/ת לבין החברה, ובדיוק כפי שהחברה חוקרת עליך ובודקת כל פרט ופרט על ההיסטוריה שלך (כולל רישום פלילי – נכון כרגע בארה”ב), כך יש לבצע תחקיר באופן הפוך והסיבה לכך היא טריוויאלית.ידע זה כוח וככל שאתה מראה ידע רב יותר על החברה אתה נתפס כרציני, אמביציוזי ובעל נוכחות ושליטה.

להלן 9 פרטי מידע הכרחיים אשר כל מועמד מחוייב לדעת ושאפשר להשיגם ממקורות חיצוניים פתוחים, דוגמת Linkedin, Facebook, אתר הבורסה, אתר רשם החברות וכן בחיפושים שונים בגוגל:

1) מי הם הבעלים של החברה
i. יש לבדוק מי הם הבעלים עצמם, פרופילים שלהם ב Linkedin & Facebook מה הם אוהבים, מה הם התחביבים שלהם, מה הם עשו בחיים שלהם עד השלב הנוכחי, כיצד הם הקימו את החברה שלהם, לאיזו מטרה הם הקימו בתחילה את החברה.
ii. יש לקרוא כתבות בעיתונות עליהם
iii. מתי החברה הוקמה
iv. האם לבעלים יש חברות נוספות (מתוך רשם החברות)
v. האם הם דירקטורים בחברות נוספות ובמידה וכן, איזה סוגי חברות

2) כללי על החברה
i. מה החברה מייצרת (ליין של מוצרים) מה הוא ליין המוצרים הנמכר ביותר
ii. אלו מוצרים, שהחברה ניסתה לפתח היא נכשלה ומהי הסיבה הרשמית לכך
iii. טכנולוגיה של המוצרים
iv. טכנלוגיה עתידית אשר החברה מנסה לפתח

3) חדשות משלושת החודשים אחרונים לגבי החברה
i. חדשות מ Linkedin
ii. עיתונות
iii. רכילות

4) מידע מפורט על צוות ניהול של הארגון
i. יש להסתכל ב BIO שלהם באתר
ii. האם קיים דמיון בין ה BIO שלהם לשלכם ובמה (יש לחפש קווי דימיון חופפים ככל האפשר על מנת לייצר תקשורת וקרבה טובה יותר)
iii. לחפש חברים משותפים ב Linkedin
iv. אתר ה Facebook שלהם

5) לקוחות של החברה
i. מה מייחד את לקוחות החברה, מאיזה איזור גאוגרפי הם או סקטור…
ii. האם הם רוכשים מוצרים נוספים של החברה
iii. מדוע הם קונים את המוצר הנ”ל ולא מוצר אחר אשר קיים בשוק

6) מידע כלכלי על החברה
i. במידה והחברה היא ציבורית, יש להסתכל הן ברשם החברות והן במידע הבורסאי לגבי אופי הפעילות של החברה, הודעות לציבור וכו’
ii. פרשנות כלכלית מתוך עיתונות כלכלית (כלכליסט, גלובוס ו דה-מרקר) במידה והחברה משווקת גם לחו”ל יש להסתכל גם בעיתונות כלכלית בינלאומית נוספת.

7) מה הן המחלקות החשובות בארגון
i. יש לבחון מה הוא המבנה הארגוני של החברה, מה הוא המיקום של התפקיד שלך בארגון עצמו
ii. מהי לדעתכם הפוליטיקה הארגונית אשר עלולה להיגרם כתוצאה מהמבנה הנוכחי?

8) כיצד החברה מעריכה עובדים
i. פעילות לעובדים
ii. כיצד החברה מתבטאת כלפי צוות העובדים (ראיונות פומביים של המנכ”ל או הבעלים )

9) כיצד העובדים מעריכים את החברה והיחס הכללי שלהם כלפיה
i. האם יש תביעות של עובדים לשעבר, ובמידה וכן מה המשמעות
ii. תלונות של עובדים (ישנן אתרים יעודיים לכך)
iii. האם ישנה אווירה חיובית לחברה

 

יש לזכור כי כל תהליך של ראיון עבודה הוא תהליך שהעלות שלו גבוהה מאוד לחברה והציפייה לגייס את המועמד/ת הטוב/ה ביותר שתוכל להיכנס באופן המיטבי לארגון. כשלומדים יותר על החברה והתהליכים השונים בה, למעשה, אתה משדר התעניינות וכבוד לחברה על מאמציה ומעבירה מסר “לא מילולי” שאתה מוכשר, חרוץ ולפיכך יכול להיכנס לתפקיד באופן המיטבי.

 

אז, בהצלחה גדולה בתפקיד החדש…

 

אוהבת

חגית